De Bromo vulkaan en de reis naar Ubud

1 oktober 2019 - Ubud, Indonesië

Na ons verblijf in Yogyakarta zijn we op de trein gestapt om richting de Bromo vulkaan te reizen. Deze treinrit duurde 8,5 uur en was een behoorlijke kluif. We zaten met drie man op een bankje waar in Nederland je in je eentje zou zitten, dus erg comfortabel was het niet. We moesten uitstappen op het station van Probolinggo en vanaf daar zijn we met de auto richting onze accommodatie bij de Bromo vulkaan gegaan. We kwamen uiteindelijk rond een uur of 8 aan, na een reis van ongeveer 12 uur. Toen zijn we nog even wat gaan eten en daarna gaan slapen, want de volgende dag moesten we om 02:00 uur opstaan om de zonsopgang bij de vulkaan te bekijken. We werden opgepikt door een jeep en we reden over kronkelweggetjes met gaten er in en zonder verlichting, best heftig om 2 uur s' ochtends. Uiteindelijk stonden we rond een uur of half 4 op het uitkijkpunt en was het wachten tot de zon op kwam. Er stond een hele koude wind en ondanks dat we thermokleding en een sweater aan hadden, hadden we het ijskoud. Uiteindelijk was de zonsopgang onwijs mooi, we hadden geluk dat er geen wolken waren, en zijn we daarna richting de krater gegaan. Dit was ook nog een beste klim. Helemaal uitgeput kwamen we boven aan de krater en konden we dus in de vulkaan kijken! Onwijs gaaf om te zien. Na de tocht naar beneden gehaald te hebben zijn we terug gegaan naar de accommodatie en zijn we nog even in bed gedoken (het was ondertussen 8 uur s' ochtends). Zo'n 15 min later begonnen onze buren onwijs harde muziek te spelen en de dieren die daar woonden deden vrolijk mee. Veel hebben we dus niet geslapen. We zijn uiteindelijk weer terug gegaan naar het station van Probolinggo en vanuit daar door gegaan naar Soerabaja voor 1 overnachting. Vandaag zijn we vanuit Soerabaja naar het vliegveld gegaan en naar Bali gevlogen. We werden opgehaald door een vriend van onze gids in Yogyakarta en die heeft ons een tempel, een houtbewerking en een plek waar ze stof bekleden laten zien. Daarna zijn we richting onze accommodatie gegaan en zijn we even uit gaan rusten. Na een aantal drukke dagen van veel reizen blijven we nu 5 dagen in Ubud. Zaterdag gaan we richting Lovina en in de tussentijd gaan we natuurlijk de omgeving van Ubud verkennen!

Wordt vervolgd!