Pangandaran en Yogyakarta

28 september 2019 - Yogyakarta, Indonesië

Na de eerste nacht in Pangandaran (onze badkamerdeur kon niet dicht en er liepen beesten naar binnen, want we hadden geen glas in het badkamer raam) te hebben geslapen werden we s' ochtends opgehaald door onze nieuwe vrienden voor een toer in de omgeving. We gingen als eerst naar de bruine suiker verwerking. Hier werkten een man en een vrouw. De man klimt in palmbomen en haalt het sap uit de bloem van de palmboom, waarna de vrouw het kookt tot er alleen bruine suiker overblijft. De man klimt in zo'n 120 bomen per dag om aan een normale hoeveelheid sap te komen. De vrouw kookt alles vervolgens voor zo'n 6 uur. We gingen verder richting de kroepoek fabriek, waar we gezien (en geproeft) hebben hoe de kroepoek gemaakt wordt. We zijn daarna richting de green valley gegaan, waar we gingen canyoningen. Onwijs gaaf om te doen. Ik ben nog van een rots van 8 meter hoogte afgesprongen. De omgeving was ook echt heel mooi. Daarna zijn we naar de green canyon gegaan, waar we eigenlijk hetzelfde gedaan hebben, maar dan in een grot. S' avonds heb ik meegedaan aan een wedstrijd in de badmintoncompetitie van Indonesië, super leuk, maar ook onwijs zwaar in 35 graden op sneakers. Helaas heb ik net aan verloren, maar ik heb even laten zien dat we in Nederland ook kunnen badmintonnen. Gisteren zijn we na nog een nacht in de dierentuin met de trein richting Yogyakarta gegaan. De treinreis duurde ongeveer 4 uur. Eenmaal aangekomen in Yogyakarta zijn we eerst even door de winkelstraat gelopen. Deze stad is een stuk westerser en toeristischer dan Bandung en Jakarta. We verblijven hier in een milieuvriendelijk hotel. Vandaag zijn we naar de Borobudur en de Prambanan gegaan. We zijn om 3 uur opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien. En toen was het bewolkt, dus was er geen zon om te zien. Alsnog was de Borobudur wel onwijs mooi om te zien en bizar om het verhaal er achter te horen. Vervolgens gingen we naar de Prambanan, een hindoeïstische tempel. Ook dit was onwijs indrukwekkend. Het was ondertussen wel een beetje warm geworden, zo'n 36 graden in de zon, dus we waren lekker aan het zweten. Vervolgens zijn we naar een zilverwerkplaats gegaan waar we gezien hebben hoe er allerlei producten van zilver gemaakt worden. Nu zitten we even uit te puffen op de hotelkamer en we gaan straks nog even naar het centrum van Yogyakarta om te eten. We vinden Yogyakarta allebei een onwijs leuke stad, dus echt een aanrader als je ooit naar Indonesië gaat! Morgen gaan we met de trein richting Probolinggo (zo'n 8,5 uur) om daarna richting de Bromo vulkaan te gaan. Maandag zullen we weer rond een uur of half 3 op moeten omdat we dan de zonsopgang op de Bromo vulkaan willen gaan bekijken. Nu maar hopen dat het dan wat minder bewolkt is! De foto's ga ik zo online zetten!

Tot het volgende verhaal!

1. Nelleke:
    28 september 2019
    Ik ben even benieuwd, is Leanne ook gaan springen vanaf 8 meter? ;-)
  2. O+o:
    28 september 2019
    Hoi Pat en Leanne.Hoeveel uur zitten er in Java in een dag?Als we lezen wat jullie allemaal doen.Enorm.