Een verhaaltje vanuit het binnenland

18 december 2017 - Kuntaur, Gambia

Op het moment zit ik in het binnenland van Gambia in een stadje genaamd Kuntaur. Vanwege de slechte internetverbinding kon ik niet eerder een verhaal schrijven. Intussen zijn er weer een aantal dagen voorbij gegaan. We zijn naar een geboorteklinkiek geweest. Het was erg interessant om te zien met hoe weinig middelen er toch een baby ter wereld gebracht kan worden. Ook zijn we naar een schooltje geweest, waar we een aantal lokalen gingen bezoeken. Er werden een aantal liedjes voor ons gezongen en we hebben een praatje gemaakt met de directrice van de school. Donderdag zijn we naar een mark geweest in het stadje Serekunda, waar we wat spulletjes gekocht hebben. Hier was het wel heel duidelijk dat ze aan toeristen gewend zijn, want je werd nog net niet aan je armen een winkel in gesleurd. Na een paar uur in de hitte over de markt geslenterd te hebben zijn we in een taxibusje met zo'n 18 anderen terug gegaan. In de avond hadden we een feest bij ons op de accommodatie. Dit was ontzettend gaaf om te zien. We hebben gedanst met de lokale bevolking die zich allemaal mooi aangekleed hadden. Het was erg gezellig en ik heb veel leuke mensen ontmoet. Vrijdag hadden we een dagje aan het strand. We zijn eerst nog naar Mama Africa geweest, waar we een inspirerend verhaal te horen kregen over de moeilijkheden die ze had als vrouwelijke kunstenaar. 'S avonds hebben we in het toeristische gebied gegeten, zelf heb ik een pizza gegeten en een paar cocktails op. Heel fijn na een week rijst! Zaterdag stapten we om 10 uur in de auto onderweg naar Kuntaur. Alles ging goed tot dat we met de ferry over moesten steken. We hebben uiteindelijk 4 en een half uur staan wachten tot we de ferry op konden. En uiteindelijk kwamen we om half 10 bij de accommodatie aan. Erg vermoeiend een hele dag op de achterbank van een Land Rover met z'n vieren. Gisteren hebben we een Arabische school en een soort moestuintje bezocht. Het is wel goed te zien dat de mensen in het binnenland armer zijn dan die aan de kust. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door een Baobab bos. Hele aparte bomen zijn het, maar wel mooi om te zien. Vandaag zijn we naar een lokale markt geweest. Hier kan je ook koeien en geiten kopen, dus dat was weer een hele ervaring. We hebben staan onderhandelen om een watermeloen, waar we uiteindelijk 30 Dalasi (55 cent) voor betaald hebben. Het begint bij ons allemaal een sport te worden wie een product het goedkoopst kan kopen. Daarna hebben we een boottocht over de Gambia rivier gemaakt. Onze accommodatie zit trouwens direct aan de rivier en ik lig op de kamer met een local uit Tanji. Dit is een hele ervaring, omdat hij 5 keer per dag moet bidden en je wel verschillen merkt in hoe je alles doet. We hebben hele leuke gesprekken over het dagelijks leven in Gambia en Nederland. Op de rivier hebben we een krokodil en nijlpaarden gezien. Op een eilandje waar we langs voeren hebben we chimpansees gezien! Echt onwijs leuk om te zien. Toen we naar een van de chimpansees zwaaiden, zwaaide die zelfs terug! Nu zitten we lekker aan het avondeten en we gaan morgen met lokale studenten discussiëren over duurzaam toerisme. Over een paar dagen (als ik weer aan de kust ben schrijf ik weer een nieuw verhaal!

1. O+o:
    20 december 2017
    Hoi Pat. Wat maken jullie een indrukwekkende reis en wat jullie veel mee en wat zien jullie veel. Het grootste deel van jullie groep gaat zeker al weer bijna naar huis? Nog een fijne tijd met elkaar en we kijken weer uit naar je volgende verhaal