De eerste paar dagen in Gambia

11 december 2017 - Tanji, Gambia

Nu we allemaal een beetje gewend zijn aan het klimaat en de mensen even een update. Onze vlucht is prima gegaan en we werden opgehaald op het vliegveld. Vervolgens zijn we naar onze accommodatie gebracht. Na dat we al onze spullen neer hadden gezet, gingen we met de begeleiders vanuit Travel2Learn een wandeling maken in het dorpje waar we verblijven. We werden achtervolgd door een groep kinderen en ze willen allemaal je hand vasthouden. We gingen vervolgens naar de compound van een lokale familie. Op zo'n compound wonen ongeveer 20 tot 40 personen. We werden hartelijk ontvangen en na een tijdje met de familie gepraat te hebben gingen we weer verder. Na onze wandeling gingen we avondeten en iedereen ging vroeg naar bed en we sliepen als roosjes. De tweede dag gingen we eerst naar het Tanji museum waar we hebben gezien hoe de mensen vroeger leefden. Daarna gingen we naar de visafslag, waar we gezien hebben hoe de vis uit het water gehaald wordt en daarna verkocht op de markt. Onwijs leuk om te zien hoe iedereen samenwerkt. Na een dag van veel wandelen konden we gelijk aanschuiven voor het avondeten. We eten meestal rijst met groenten en vlees of vis. Na het eten zijn we bijna altijd vrij en kunnen we relaxen. De derde dag was echt onwijs gaaf. We gingen een dag mee met de locals. Ik werd samen met Marc gekoppeld aan een tweeling die ons verschillende dingen hebben laten zien. We hebben een heilige krokodillenpoel gezien waar de moslima's bidden. Daarna zijn we naar een vroedvrouw geweest en heb ik een baby van 1 week oud vast gehouden. De foto ga ik hier ook posten! Vervolgens hebben we de familie van de tweeling ontmoet en ik ben gelijk uitgenodigd om kerst met ze te gaan vieren. Dus ik heb er nu 1 vader, 4 moeders en 15 broers en zussen bij! We hebben daarna nog een kamelen boerderij bezocht. Vervolgens hebben we met iedereen gegeten bij onze accommodatie en de film van Learn2Learn (Sworn not to eat fish) over illegale immigratie gekeken. De locals waar we die dag mee opgetrokken hebben spelen in die film. Echt onwijs leuk om te zien hoe de lokale mensen mee willen werken om zo'n groot probleem aan te passen. Na dat we afscheid genomen hadden van de locals gingen we nog even relaxen en vervolgens slapen. Vandaag hebben we een meeting gehad met ECPAT, een organisatie die opkomt voor de rechten van kinderen en dan voornamelijk gericht op sex toerisme. Dit was een erg interessante meeting en het werd duidelijk hoe een groot probleem dit is in Gambia. Vanmiddag zijn we naar de Lamin Lodge geweest en hier hebben we geluncht. Daarna hebben we gevoetbald met de locale mensen. Echt zwaar om rond te rennen in het zand met 36 graden. Tot nu toe is de reis ontzettend gaaf en iedereen heeft het naar zijn zin. Echt een goede organisatie vanuit Travel2Learn die zelf ook veel locals kennen en ons overal mee helpen! Over een paar dagen maak ik weer een nieuwe post.

1. O+o:
    13 december 2017
    Hoi Pat. Het duizelt al in ons hoofd bij het lezen van jullie activiteiten. W
    Wat maken jullie veel mee en leren weer heel veel. Geweldig. We kijken al weer uit naar je volgende verhaal. Gr.o
    +o .